dinsdag 11 juni 2013

Vlierbloesemsiroop

Ik ben wat aan de vroege kant (over 1 a 2 weken zijn er veel meer bloesems) maar ben vanochtend vlierbloesems gaan plukken. Een gedeelte ligt te drogen, dat ga ik gebruiken voor thee en van het andere gedeelte ga ik vlierbloesemsiroop maken. Vorig jaar maakte ik de siroop nog gewoon met rietsuiker, maar omdat ik geen geraffineerde suikers meer wil eten/drinken ga ik het dit jaar met agavesiroop doen.

Je neemt een weckpot van 1,5 of 2 liter. Daar doe je dan ongeveer 20 schermen vlierbloesem in. De hoeveelheid is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van het feit of het grote of kleine schermen zijn. Daar gaat dan een liter water bij en het sap van 2 citroenen en 2 sinaasappels. Je sluit de weckpotten af en zet ze minimaal 24 uur op een warme zonnige plaats. Ik heb nu 5 potten buiten in het zonnetje staan. Zo kan het aroma van de vlierbloesem lekker in het water trekken.

Na 24 uur (of langer) ga je het zeven. Doet het vocht in de pan en doe er agavesiroop bij. Ik heb voor mezelf bedacht om 1 fles agave (= 750ml) voor die 5 weckpotten te gebruiken. Dat zou betekenen dat je per pot 150ml agavesiroop neemt. Laat dit alles koken en doe het daarna in gesteriliseerde flessen. Ik gebruik daar zelf de beugelflesjes van Grolsch voor, ideaal...

Ik ben benieuwd.... maar zal vast wel lekker worden...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten