vrijdag 19 juli 2013

Babi ketjap zonder ketjap

Babi ketjap is een heerlijk gerecht. Ik heb het altijd met de ketjap manis van Yakso gemaakt. Deze was zonder geraffineerde suikers en er zaten geen e-nummers in. Maar laatst kwam ik erachter dat ze de ingrediĆ«nten hebben verandert en er suiker in gedaan... Helaas, en geen andere geschikte ketjap manis kunnen vinden.

Toen las ik ergens op een site dat diegene dadelstroop gebruikt ipv ketjap. Het is heel simpel ipv 3 eetlepels ketjap nu 3 volle eetlepels dadelstroop gebruikt en deze aangelegd met ongeveer 500 ml lauw water. En het was heerlijk...

Wil je dadelstroop voor andere gerechten gebruiken ipv ketjap dan kan het met minder water. Dan zou ik het gewoon met een beetje water aanlengen. Deze hoeveelheid is nu ivm het sudderen.

Dus hier een recept voor Babi dadel.

  • ongeveer 650 gram varkensvlees
  • 2 uien
  • teen knoflook
  • klein stukje verse gember
  • azijn
  • peper en zout
  • 3 volle eetlepels dadelstroop
  • ongeveer 500 milliliter lauw water
  • ongeveer 50 gram boter.

Ik vind het zelf altijd het prettigste bij dit recept om alles eerst voor te bereiden.
Dus vlees in stukjes snijden. Ui snipperen. Knoflook fijn snijden. Gember schillen en fijn raspen. Dadelstroop met het lauwe water mengen. Daar peper en zout bij doen en een klein beetje (ik doe een dopje) azijn. Ik gebruik zelf appelazijn.

Je laat de boter in de pan smelten. Daar doe je de ui in om te fruiten. Wanneer dat gebeurd is doe je daar het vlees, knoflook en de gember erbij. Dat laat je even meebakken en dan doe je de voorbereide dadelstroop erbij (dus dadelstroop met water, azijn, peper en zout). Dit alles laat je lekker sudderen. Ikzelf doe dat 2 Ć” 2,5 uur. Af en toe even roeren en als er extra water nodig is, want de boel moet natuurlijk niet aanbranden, dat erbij doen. Het is de bedoeling dat het op het laatst is ingedikt en een saus is.

Ik heb hier zelf een simpele bami bij gemaakt van rijstnoedels en voorgesneden bamigroenten. Verder geen kruiden of wat dan ook, want het vlees met de saus geeft het genoeg smaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten